Zet je in voor Hartekind!

Geef hartekinderen een toekomst

Stichting Hartekind

Met jouw inzet kan wetenschappelijk onderzoek gefinancierd worden. Dat is hard nodig, want wist je namelijk dat...

Dagelijks 4 kinderen worden geboren met een hartafwijking
Elke dag 3 kinderen een hartoperatie ondergaan
Om de dag 1 kind sterft aan een hartafwijking
Ondanks de geweldige stappen die gezet zijn de afgelopen 50 jaar zijn we er nog lang niet. Met jouw deelname aan Cycling Explorer geef jij hartekinderen een betere toekomst. 

Bekijk onze sponsortips

Waarom Hartekind?

Wat is het doel van Hartekind?
Stichting Hartekind is het enige goede doel in Nederland die zich uitsluitend inzet voor wetenschappelijk onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen bij kinderen. De doelstellingen zijn betere overlevingskansen voor hartekinderen en het verbeteren van de dagelijkse kwaliteit van leven.
Dit wil Hartekind bereiken door het stimuleren en financieren van relevant wetenschappelijk onderzoek en het ondersteunen van projecten en initiatieven zoals de PacePro en de Hartpas. Tenslotte wil Hartekind dat het grote publiek bekend wordt met de impact van aangeboren hartafwijkingen bij kinderen.
Wat is er al bereikt met onderzoek?
Jaarlijks worden er 1.500 kinderen in Nederland geboren met een aangeboren hartafwijking. Ongeveer twee-derde van deze kinderen moet vlak na hun geboorte een zware openhartoperatie of hartkatheterisatie ondergaan om te overleven. 

Vijftig jaar geleden overleed maar liefst 75% van de kinderen met een aangeboren hartafwijking. Vandaag de dag zijn dit er in Nederland nog ongeveer 150 per jaar. 10% dus. 

Een prachtig resultaat, maar dit zijn er nog steeds 150 te veel! Hartekind zet zich in om dit aantal te verlagen! 
Wat voor onderzoek financiert Hartekind?
De prioriteit van Hartekind ligt bij het financieren van wetenschappelijk onderzoek, omdat dit de overlevingskansen van hartekinderen verbetert.
Daarnaast ondersteunt het projecten en initiatieven gericht op de dagelijkse kwaliteit van leven.
Samen met de kinderhartcentra is de landelijke onderzoeksagenda voor Hartafwijkingen bij kinderen opgesteld.
Welke onderzoeken krijgen geld van Hartekind?
De kinderhartcentra in Nederland en Stichting Hartekind hebben de handen ineen geslagen met als ambitie om met gericht, innovatief en gedegen onderzoek de kwaliteit van leven verbeteren en de overlevingskansen vergroten door de komende tien jaar te werken op basis van de ‘Landelijke Onderzoeksagenda Hartafwijkingen Bij Kinderen’. 

De landelijke onderzoeksagenda bestaat uit vijf thema’s. Deze vijf thema’s geven richting aan alle investeringen die de kinderhartcentra en Stichting Hartekind doen om samen met alle artsen, patiënten en innovatieve organisaties hét verschil te maken voor hartekinderen.

Onderzoekers kunnen een aanvraag indienen. De Wetenschappelijke Adviesraad helpt Hartekind om te beoordelen of de ingediende onderzoeksvoorstellen bijdragen aan onze doelstellingen. De leden van de Wetenschappelijke Adviesraad zijn werkzaam binnen de kindercardiologie.

Het verhaal van Lindsey

Lindsey is 13 jaar en is geboren als hartekind. Door haar hartafwijking ontwikkelde Lindsey PTSS, een posttraumatische stressstoornis die ervoor zorgde dat zij niet meer durfde te gaan slapen... ze was bang dat ze niet meer wakker zou worden. 
 
Hartekind financierde onderzoek naar de effectiviteit van de behandelmethode EMDR bij kinderen. Deze methode is gericht op kinderen en/of mensen die last blijven ondervinden van de gevolgen van een schokkende ervaring. Door deze therapie durft Lindsey wel weer te gaan slapen en heeft zij zelfs vrolijke dromen.
 
Ieder kind verdient een veilig en gezond bestaan en daar is onderzoek én geld voor nodig. Steun Hartekind en draag bij aan de toekomst voor alle hartekinderen!

Jouw bijdrage heeft impact!

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen